Over de kleinste details wordt nagedacht wanneer het om verkopen gaat. Toch is het me opgevallen dat de content van een app op mijn tablet vaak precies hetzelfde is als die op mijn smartphone. Dit terwijl de momenten waarop ik deze apparaten gebruik toch echt verschillend zijn – en mijn gedrag ook. Is het niet tijd dat we verschil tussen smartphone en tablet maken?
Wie is de gebruiker?
Om inzicht te krijgen in deze vraag zijn statistieken van groot belang. Als eerste dient er onderscheid gemaakt te worden in gebruikers. Het blijkt dat mensen met een leeftijd boven de 35 meer gebruik maken van tablets en dat bij jongeren smartphones meer in trek zijn. Daarnaast blijkt dat mensen met een salaris boven de €70.000 naar verhouding het meest een tablet bezitten. In een onderzoek van Salesforce heeft 100% van de respondenten een smartphone en 73% een tablet.
Dit eerste heeft implicaties met betrekking tot welk device het belangrijkste is voor de betreffende doelgroep. Ik denk dat we bijvoorbeeld voorzichtig kunnen stellen dat de doelgroep voor klassieke muziek het meest gebruik zal maken van een tablet. Mocht er een beperkt budget zijn, dan is een focus op tablets in dit geval het beste.
Verschillende gebruiksmomenten
Naast verschillen in de gebruikers is er een groot verschil in gebruiksmomenten. In de avonduren worden tablets meer gebruikt dan smartphones. Dit start rond zes uur en rond middernacht is het gebruik weer ongeveer gelijk. De smartphone is daarentegen het populairst rond het middaguur. Dit verschil blijkt ook wanneer er gekeken wordt naar waar de tablet gebruikt wordt: 88% van de respondenten zegt de tablet in de woonkamer te gebruiken, slechts 24% van hen zegt deze ook op werk te gebruiken. Dit in tegenstelling tot de smartphone: 72% van de respondenten zegt deze te gebruiken op werk.
Bovenstaande kan verklaard worden door het formaat van een tablet. Deze is door het formaat moeilijker mee te nemen in vergelijking met een smartphone die gemakkelijk – enkele groot uitgevallen uitzonderingen daargelaten – in de broekzak past. Dit valt ook te zien wanneer men kijkt naar het gebruik onderweg: 51% voor smartphones tegen 15% voor tablets.
Gevolgen voor de apps
Het is gebleken dat rond het middaguur mensen zich het beste voelen. Naarmate de dag vordert daalt ons positieve humeur weer. Wanneer dit positieve humeur het laagst is voelen we ons moe en traag en op de goede momenten voelen we ons zelfverzekerd en opgewekt. Rond het middaguur gebruiken we het meest onze smartphone en wanneer ons humeur gekelderd is de tablet. Het is dan ook een goed idee om op dit moment voorzichtig te zijn met irritante content om het humeur niet nog te verslechteren – met alle negatieve gevolgen voor bijvoorbeeld merkimago van dien.
Zoals eerder gezegd zijn 35+’ers eerder geneigd een tablet te hebben, waar jongeren eerder een smartphone bezitten. De wensen met betrekking tot de content verschillen ook erg tussen deze twee groepen. De groep 35+ heeft bijvoorbeeld liever minder verontrustende content. Ook heeft deze groep meer behoefte aan content die als vrolijk, opwekkend of hartverwarmend wordt gezien. De content op tablets moet dus meer aangepast worden op mensen boven de 35 en de content op smartphones op jongvolwassenen. Daarnaast vinden jongeren korte content plezieriger dan ouderen, deze is ook nog eens makkelijker te lezen op een smartphone.
Je zou verwachten dat reizen een negatieve invloed heeft op ons humeur, maar de wetenschap wijst anders uit. Reizen is qua humeur niet anders dan een gemiddelde activiteit, beter dan bijvoorbeeld leren. Driekwart van de mensen zegt reizen leuk te vinden. Tijdens deze reizen worden smartphones veel gebruikt, wat betekent dat ook op dit moment de gebruikers zich goed voelen.
In een wereld waar we aandacht besteden aan de kleinste details vind ik dat er een grote misser gemaakt wordt: tablets en smartphones op één hoop gooien. Hoogstwaarschijnlijk zijn er nog veel andere verschillen te vinden. Echter, het is nu al duidelijk dat de smartphonegebruiker anders is dan een tabletgebruiker en daarom is een eigen strategie voor beide devices de juiste keuze.
De enige optie om met een klein fortuin het casino te verlaten, is er binnengaan met een groot.
Mireille Darc |