De afgelopen weken is er veel te doen geweest rondom het dopingschandaal in de wielersport. Lance Armstrong raakt waarschijnlijk zijn tourzeges kwijt, de gehele top 3 is betrapt op doping, bekentenissen stapelen zich op. Kortom, veel rumoer bij de topwielrenners. Tot voor kort ging al het nieuws over de sporters, maar nu komen er ook berichten over de sponsoren naar buiten.
In de situatie rondom Armstrong haakte Nike vorige week af als sponsor, vanwege alle perikelen en de opstand van andere atleten, nadat in eerste instantie werd aangegeven dat Nike achter Armstrong stond. Meerdere sponsoren van hem haakten vervolgens af of contracten worden niet verlengd. Zonnebrillenmerk Oakley wacht op het besluit van de Internationale Wielerunie om vervolgens over de samenwerking met Armstrong te beslissen. Na het uitgebreide rapport van de Amerikaanse anti-dopingautoriteit USADA is voor veel bedrijven de imago-schade blijkbaar te groot en verklaart dit waarom zij zich in grote getale terug trekken als sponsor van wielrenners of wielerploegen.
Ook de Rabobank stopt met het sponsoren van de heren en dames wielerploegen. Zij gaat nog wel door met het sponsoren van de sport bij de amateurs. De aanleiding van het stoppen van de sponsoring per 31 december van dit jaar is wederom het rapport van USADA. Rabobank heeft er geen vertrouwen in dat de professionele wielersport weer op een eerlijke tour verder gaat. Deze term is natuurlijk wel een van de kernwaarden van de Rabobank en daarom past de sport momenteel niet bij het plaatje van Rabobank. De bedragen die op het internet de ronde doen qua sponsoring voor het profteam liggen rond de 15 miljoen euro. Daarbij komt nog eens een bedrag van 10 miljoen euro voor de amateurwielrenners. Het is niet meer dan logisch dat er voor zo’n bedrag niet een louche onbetrouwbare sport gesponsord wordt!
Natuurlijk heeft een sponsor ook bepaalde doelen met een sponsoring. Naamsbekendheid is een belangrijke reden en ook het bijbehorende imago spelen een grote rol. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen het sponsoren van Formule 1 racen (duur), tennis (chique) en voetbal (iedereen). Zo is een van de redenen van sponsoring van Ajax door AEGON (voor 12 miljoen euro per jaar) dan ook dat er deuren in het buitenland open gaan.
Zo wil AEGON dat het trainingskamp in de winterstop plaatsvindt in Rio de Janeiro. Hier is namelijk een joint venture met Mongeral actief waardoor Brazilië een belangrijke markt is met veel groeipotentieel. Tevens vindt het WK van 2014 in dit land plaats. AEGON kan zo relaties eenvoudig meenemen naar het land en daar makkelijker contacten leggen. Frank de Boer was liever naar Turkije gegaan vanwege de kortere reistijd, het vergelijkbare weer, geen tijdsverschil en dus geen jetlag, maar begrijpt dat gezien de hoge jaarlijkse bijdrage de trip essentieel is.
De hoge bedragen die in de sport rondgaan zijn gezien het grote bereik te begrijpen. De voordelen qua bekendheid zijn ook helder en eventuele uitbreidingen en contacten in het buitenland zijn voordelen van dit type sponsoring. Gezien de heisa in de wielerwereld is duidelijk dat het de sponsoren ook om hun imago gaat. Negatieve nieuwsberichten zijn nooit fijn om gelinkt te worden aan je bedrijf als sponsor, maar wanneer het om oplichting gaat, kan die imagoschade hoog oplopen!
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Steve Jobs |