James Vicary is de pionier voor wat betreft subliminale boodschappen. Hij is de “onderzoeker” achter de “eat popcorn” en “drink Coca-Cola” boodschappen gedurende bioscoopfilms waardoor in de pauze de verkopen van deze producten enorm zou stijgen. Achteraf blijkt dat het onderzoek nooit heeft plaatsgevonden en dat Vicary’s claims onwaar zijn en als onderzoeksfraude bestempeld kunnen worden. Aangezien de quotes zo kort worden vertoond dat men zich hier niet van bewust is, maar het onderbewuste het wel registreert, is deze wijze van “adverteren” dan ook verboden.
Vandaag de dag zijn er toch wel een aantal commercials die onder andere door subtiele kleurverwijzingen op een concurrent doelen. Denk bijvoorbeeld aan de commercials van Vodafone. Hierin lopen bolletjes, die mensen moeten voorstellen, met opvallende kleuren als groen (KPN) en roze (T-Mobile) richting het nieuwe abonnement van Vodafone. Daarnaast is de campagne van eind 2013 een directere “aanval” op haar concurrenten door onder andere de succesvolle KPN-term “goeiemoggel” te gebruiken. Lees meer over deze parodiën op nieuws.nl.
De leukste subtiele verwijzing van dit moment vind ik die van vliegtuigmaatschappij Corendon. In haar serie commercials met Cor en Don ontvangen zij fanmail van Harry. Bekijk hier onder de commercial:
Wat waarschijnlijk opvalt is de gele brief met rode letters refererend aan de kleuren van Sunweb. En Harry? Harry is natuurlijk het typetje uit de commercials van Sunweb die als reisleider voor de goede service moet zorgen en die in zijn brief aan Corendon onder de indruk is van de service.
De commercial van Corendon kan ik gezien het daadwerkelijk grappige karakter wel waarderen. De directe methode van Vodafone, bijvoorbeeld in bushokjes over 4G abonnementen op een iPhone, is in mijn ogen minder charmant, maar effectief is het zeker. In Nederland zien we deze wijze van adverteren weinig en het is natuurlijk niet heel chique, maar naast het promoten van je eigen pluspunten is het ook een manier om de zwakke punten van je concurrenten te benadrukken!
Winners never quit, quitters never win.
Vince Lombardi |