Regelmatig krijg ik bij de kassa van de supermarkt de vraag of ik, naast allerlei andere zegels, ook koopzegels spaar. Mijn standaardantwoord is altijd “nee”, maar na onlangs wat speurwerk te hebben gedaan, kan ik in ieder geval stellen dat het een relatief rendabel spaarprogramma is.
In Nederland zijn er vier supermarkten die een vergelijkbaar programma aanbieden, namelijk de Albert Heijn, de Coop, de Jumbo en de Plus. Er zijn in basis nagenoeg geen verschillen tussen de werking van de spaarprogramma’s. Wettelijk is bepaald dat de actie niet mag gelden voor tabak, slijterij, statiegeld en cadeaubonnen.
De spaarprogramma’s
Hieronder volgen kort de karakteristieken van de vier spaarprogramma’s:
Het rendement
Bij investeringen draait het altijd om het rendement, de Return on Investment (ROI). Voor drie supermarkten is de ROI vergelijkbaar, maar die van de Plus is vele malen hoger.
Keiharde pingels
Een hoog rendement is natuurlijk prachtig, maar uiteindelijk gaat het om de euro’s die je investering opbrengt. Zeker gegeven het feit dat er een limiet zit aan je investering, je moet immers wel boodschappen doen om koopzegels te verkrijgen.
Ik ga er voor de volgende berekeningen even van uit dat iemand voor gemiddeld €75 per week boodschappen doet. Let hier wel bij op dat bij online bestellingen bij de AH en Jumbo geen koopzegels gekocht kunnen worden, al kan je op vertoon van je factuur bij de Albert Heijn winkel alsnog achteraf spaarzegels kopen.
Al met al heeft de Plus dus het beste spaarprogramma, zowel gemeten in rendement als in winst per week. Met de lage winsten per week van minder dan een euro en de beperkingen qua maximale investering is het echter, zoals zo veel blogs suggereren, geen alternatief voor je normale spaarrekening. Daarnaast heb ik nu alleen naar de spaarprogramma’s gekeken, waarbij de gekochte boodschappen een gegeven zijn. Een potentieel hogere winst is er te halen door op aanbiedingen bij verschillende ketens te letten in plaats van alle boodschappen te doen bij één supermarkt vanwege dit loyaliteitsprogramma!
Bronnen:
Websites van Plus, Albert Heijn, Jumbo en Coop
Sommige feiten kun je niet veranderen. Hoe je ernaar wilt kijken wel.
|