Wanneer een bedrijf een ander bedrijf overneemt of wanneer twee bedrijven fuseren is het van groot belang dat er synergieën te behalen zijn voor de nieuwe combinatie. Simpel gezegd, betekent dit 1 + 1 = 3. Veel technische bedrijven groeien bijvoorbeeld door innovatieve start-ups over te nemen, denk hier bijvoorbeeld aan de overnames die Apple en Google continu doen.
Eerder schreven wij over de overname van de tot dan toe onafhankelijke verzekeringswebsite Independer door verzekeraarsgigant Achmea. Hier zat de winst voor Achmea met name in het feit dat zij veel informatie krijgen over de wensen van klanten en hier zo beter op in kunnen spelen.
Na veel nieuwsberichten over de Free Record Shop en haar faillissement(en) is inmiddels ook duidelijk wat de toekomst voor FRS is. De low budget winkel Boekenvoordeel neemt hierbij de database met het klantenbestand, websites, domeinnamen en merk- en beeldmerkrechten van Free Record Shop over, evenals de inventaris van de 36 winkels. FRS gaat als shop-in-shop verder, zoals we dit bijvoorbeeld kennen van de winkels van Dixons, Hunkemöller en Perry Sport in de V&D. De synergie is hier zichtbaar gezien het assortiment aan producten en de in mijn ogen veel sterkere merknaam van Free Record Shop waarop Boekenvoordeel nu verder kan voortborduren.
Onlangs was tevens in het nieuws dat de Blokker Holding Tuincentrum Overvecht wil verkopen aan de Borgeld Management Group. Voor Blokker Holding, het moederbedrijf van de vergelijkbare winkels Blokker, Marskramer en Xenos, zie ik ook niet meteen dat de eerder genoemde optelsom van 1 + 1 = 3 hier van toe passing was. Deze drie winkels zijn met hun warenhuiskarakter toch meer op de grote massa als klant gericht waar BMG, de eigenaar van onder andere gereedschapsverhuurbedrijf Bo-Mij en woonwinkel LifeStyle, meer gericht is op luxere producten in en om het huis.
Buiten de drie warenhuizen is Blokker Holding ook de eigenaar van concurrenten Bart Smit en Intertoys. Het voordeel voor beide bedrijven zit hem hier onder andere in een schaalvoordeel qua inkopen, aangezien beide winkels hetzelfde assortiment voeren. Dit zie je bijvoorbeeld ook terug bij de Metro Holding waaronder zowel de elektronicaketens Saturn als MediaMarkt vallen. In meerdere steden zijn van beide ketens winkels aanwezig en zodoende zullen er vanzelfsprekend klanten bij elkaar vandaan getrokken worden, een zekere vorm van kannibalisatie. Echter, door het prijsvechten onderling worden met name de andere elektronicazaken hier de dupe van.
Overnames kunnen dus extra rendabel zijn wanneer hierdoor gezamenlijk ingekocht kan worden (dit zie jij ook terug bij kleinere supermarktketens), dezelfde consument bediend wordt of bijvoorbeeld er een bekende merknaam wordt “hergebruikt”, oftewel wanneer het samengaan van delen meer oplevert dan de som der delen!
A satisfied customer is the best business strategy of all.
Michael LeBoeuf |