Heel Nederland is inmiddels gewend aan digitale televisie en zodoende wordt er naast het opnemen van programma’s meer gebruik gemaakt van live pauzeren en bijvoorbeeld begin gemist. Voor de consumenten grote voordelen, voor de omroepen hogere kijkcijfers (al dan niet vertraagd), maar ook gemiste reclame-inkomsten. Voor zowel de commerciële als de publieke omroepen is dit natuurlijk een gemis. In België leidt dit zelfs al tot inmenging van de overheid.
Mogelijkerwijs ontstaat er zodoende een nieuw verdienmodel waarbij ongetwijfeld de consument meer moet gaan betalen. Doordat de omroepen minder inkomsten hebben via adverteerders zullen zij een hogere vergoeding aan de distributeurs, onder andere de kabelaars vragen. De hogere kosten van deze distributeurs zullen via hogere abonnementsgelden weer doorbelast worden aan de eindgebruikers. Gezien de vele betaaldiensten en -zenders als Netflix, Sport1, en HBO is de klant blijkbaar bereid om geld te betalen voor het kijken van televisie zonder reclameblokken.
Aangezien bedrijven reclame willen (lees moeten) blijven maken om de consument te bereiken, zie je dat product placement een steeds grote rol gaat spelen. Opvallende voorbeelden zijn er ten overvloede bij bijvoorbeeld X-Factor (Pepsi, Samsung), de James Bond films (Heineken, diverse automerken), maar ook Thuisbezorgd.nl die regelmatig in GTST een maaltijd bezorgde. Sinds een paar jaar is er dan ook een melding van product placement (PP) te zien aan het begin van dit programma.
Onlangs keek ik een aflevering van Robs Grote Tuinverbouwing waarbij ik de tel gezien de grote aantallen sponsoren ben kwijt geraakt, maar er kwamen circa 36 logo’s en namen voorbij. In eerste instantie lachwekkend en vervolgens irritatie opwekkend. Product placement is dus een mogelijk alternatief, maar hier moet overduidelijk niet te veel op worden ingezet, want dan verliest men de kijkers!
Wat volgens mij een veel betere vorm van reclame is, is hetgeen we dankzij de WK veel hebben mogen zien. Snelle reacties via social media waarbij hieronder een overzicht van een drietal sterke ads van respectievelijk Heineken, HEMA en NS. Onderstaande afbeeldingen en vele anderen werden destijds volop gedeeld, geretweet en doorgestuurd waarbij een bedrijf niet het logo opdringt bij de consument, maar waarbij de mensen er zelf voor kiezen om dit met elkaar te delen.
Heineken
HEMA
NS
A person who never made a mistake, never tried anything new.
Albert Einstein |