Op 16 maart vindt er op de A2 een test plaats met 50 zelfsturende auto’s. Independer, een verzekering vergelijkingssite waarover wij eerder schreven, sluit dit bericht op haar nieuwspagina af met de woorden: “Het rijden met een zelfsturende auto is namelijk veiliger en ook is er minder kans op schade.” De impact van volledig zelfsturende auto’s op de economie zal gigantisch zijn. In dit artikel wil ik een aanzet maken tot een overzicht van alle sectoren die door deze technologische ontwikkeling geraakt zullen worden.
Allereerst zullen er minder ongelukken plaatsvinden waardoor ambulances minder vaak hoeven uit te rukken en zullen ziekenhuizen minder patiënten die betrokken zijn bij verkeersongelukken hoeven te behandelen. Ook zal de politie en brandweer minder vaak de weg op moeten voor botsingen en ongelukken en betekent dit natuurlijk minder werk voor bergingsbedrijven.
Als we kijken naar de schadekant betekent dit minder claims richting verzekeraars (en dus lagere premies voor de consument), minder werk voor letseladvocaten en schadeherstelbedrijven. Er vanuit gaande dat de auto’s in de toekomst ook slimmer zullen zijn en hun onderhoud beter kunnen voorspellen, zal dit leiden tot minder pechhulp van bijvoorbeeld ANWB en RouteMobiel. Voor garages zal er natuurlijk ook het een en ander veranderen, maar zou ik verwachten dat dit een overgang van groot onderhoud eens in de zoveel tijd naar frequenter klein onderhoud is.
Ook zal het beroep van chauffeur een zeldzaamheid worden. Hier zal het gaan om een significante invloed op deze beroepsgroep in de transport- en vervoerssector. Denk aan de vele vrachtwagen-, bus- en taxichauffeurs die dagelijks op de weg rijden, maar vergeet ook niet de ambulancebroeders en pakketbezorgers.
Nog een stap verder denk ik aan auto’s die op oproep voor komen rijden, à la KITT uit Knight Rider. Dit zou betekenen dat auto’s niet direct in de buurt van woon- of werkplaats geparkeerd hoeven te worden, waardoor we meteen van het parkeerprobleem af zijn. Wanneer alle auto’s nou ook goed hun routes met elkaar weten af te stemmen, zouden we naast het parkeerprobleem ook zo maar eens van het fileprobleem af kunnen zijn!
Beide problemen die dan verleden tijd zijn, brengen weer hele andere ontwikkelingen met zich mee. Betaald parkeren zal goedkoper worden, aangezien auto’s zichzelf een leuke goedkope plek kunnen uitzoeken (of misschien wel helemaal gratis of alleen een kleine vergoeding voor bewaking en/of beschutting). Het niet meer voorkomen van files zou een hele hoop wachttijd besparen, waardoor de productiviteit van werknemers hoger zal uitpakken. Doordat men nu een kortere reistijd in de auto zal hebben, zou dit zo maar eens invloed kunnen hebben op het gebruik van buitenschoolse opvang en het werk voor oppassers en gastouders. Tevens wordt het OV in sommige gevallen een minder interessant alternatief. Daarnaast valt het voordeel van ‘kunnen werken in de trein’ weg, aangezien dit nu ook in de auto mogelijk is, omdat je zelf niet meer hoeft te sturen.
Helemaal hip tegenwoordig is de deeleconomie. Als straks een auto op afroep beschikbaar is, is het mogelijk dat het hebben van een eigen auto niet voor iedereen meer relevant is. Wellicht deelt u in de toekomst wel uw auto met de buren.
Hoe langer ik er over na denk, hoe meer er zal veranderen door deze ontwikkeling. Wanneer we ook nog eens rekening houden met het feit dat de auto in de toekomst niet meer op benzine en diesel zal rijden, moge duidelijk zijn dat de implicaties groot zullen zijn voor het wonen en werken in Nederland. Aan de ene kant zijn er de bedreigingen voor bepaalde sectoren en beroepsgroepen, maar aan de andere kant minder ongelukken, geen parkeer- en fileprobleem en een hogere arbeidsproductiviteit.
Geld alleen maakt niet gelukkig. Je hebt ook nog aandelen, obligaties, goud en onroerend goed nodig.
|