De vier verschillende types innovaties die genoemd werden in dit artikel over ontwikkelingen in de keuken zijn ontleend aan het boek “de 13 gouden wetten van recessiemarketing”. Dit boekje beschrijft in 13 hoofdstukken de 13 wetten waaraan de titel refereert. Het boekje start met een korte inleiding over de crisis om vervolgens te beginnen met de wetten om de crisis aan te pakken. Wat als eerste opvalt is de strakke opmaak en de vlotte lay-out. Het is een klein dun boekje met afbeeldingen en quotes per hoofdstuk. Tevens zijn sommige pagina’s gekleurd, dit alles geeft het boekje een vlotte indruk.
Helaas is het boek in mijn ogen ook iets te vlot geschreven. Aan de meeste wetten worden 3 pagina’s besteed en dit is in mijn ogen echt te weinig om iets toe te lichten. De meeste wetten zijn dan ook standaardregels die altijd voor elke onderneming (zouden moeten) gelden. Het boekje eindigt met de zin dat “u deze dertien wetten ook in tijden van voorspoed moet toepassen”. Ik ben het dan ook volledig met deze opmerking eens. Daarom snap ik van veel wetten het specifieke nut om een recessie te bespelen ook niet. Het is altijd belangrijk om te connecten met de klant, om haar trouw te belonen, om producten goed te positioneren, partners in de bedrijfsketen te betrekken en maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
De belangrijkste wet is mijns inziens dan ook de wet van de slimme innovaties. Van Kralingen & Van Kralingen adviseren om veel en vaak met slimme innovaties te komen. Het gaat hierbij niet over nieuwe producten, maar om kleine waardeverhogende veranderingen. Gemakkelijke “innovaties” zijn dan ook het toevoegen van extra inhoud voor dezelfde prijs, het gebruik van nieuwe argumenten om het product te promoten of het ontwikkelen van een speciale crisisverpakking. Het gaat hier vooral om de snelheid van de innovaties, er moet een aaneenschakeling ontstaan. Iets als een flippo toevoegen aan een product is dan ook relatief eenvoudig om te ontwikkelen, of een spaarsysteem voor entreetickets. Hetzelfde geldt voor een website met extra informatie of een blog over het product. Er moet snel gehandeld worden en de innovaties moeten elkaar opvolgen.
Kortom, het is een boekje dat vlot te lezen is, er mooi uitziet, maar (te) veel algemene informatie bevat. Wat mij betreft had de focus meer op de slimme innovaties mogen liggen. Meer achtergrond en meer voorbeelden zou het boek inhoudelijk sterker hebben gemaakt.
Boekgegevens
Titel: De 13 gouden wetten van recessiemarketing
Schrijver: Roland van Kralingen & Rogier van Kralingen
Uitgever: Pearson Education
Jaar van uitgave: 2008
Pagina’s: 94
Prijs: €10,95 (via managementboek.nl)
ISBN10: 9043017892
ISBN13: 9789043017893
Word of mouth is the best medium of all.
William Bernbach |