Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: wat mij betreft hoort dit boek in het zicht te liggen en kan het boek opgenomen worden in de reeks met gave koffietafelboeken. De uitstraling van het boek is zeer chique, met een harde kaft en retro print op de voorkant. Daarnaast heeft het een mooi groot formaat en is het boek ook aardig op gewicht. Ook het onderwerp is één waarover iedereen mee kan praten (tijdens de koffie). Honderden oude merken worden op 1 à 2 pagina’s per merk kort besproken.
De merken zijn op alfabetische volgorde opgenomen, maar het boek beschikt (gelukkig) ook over een index op basis van het jaar van verdwijning. Op de merken zelf wordt niet heel diep ingegaan, maar de ietwat oppervlakkige stukjes lezen eenvoudig weg. Wel één tip: lees niet te veel stukjes achter elkaar, want dan worden de flauwe woordgrapjes iets te flauw. Om een paar voorbeelden hier van te geven: Talk Radio is uitgepraat, er is geen cholade meer te maken voor Ringers, de koek is op voor Hooijmeijer, Speelboom is uitgespeeld, de Schoenenreus is uitgestrikt en ga zo maar door.
Persoonlijk vind ik het vooral interessant om te lezen welke merken zijn verdwenen als gevolg van fusies en overnames in bijvoorbeeld de telecom sector, denk hierbij aan Zonnet, Tiscali en Libertel. Dit laat onder andere zien hoe snel deze sector zich ontwikkelt. Ook worden Perry van der Kar en ZZ Shop die fuseerden tot Perry Sport, waarvan het moederbedrijf USG inmiddels failliet is, in Verdwenen Merken besproken.
Naast de individuele merken bevat het boek ook een tiental specials met daarin een korte column van een gastschrijver en een overzicht van vele verdwenen merken. Denk bij deze specials aan de hiervoor besproken sector ICT en Telecom, maar bijvoorbeeld ook aan allerlei dagbladen en de vele verdwenen supermarkten. Het boek eindigt met de leukste special, namelijk één over comebacks. Vergane merken die opnieuw de markt op worden gebracht. Opvallend genoeg zijn dit vooral oude dranken als Tjolk, Melkunie, Exota en Ranja.
Al met een al is het boek een eye catcher, die inhoudelijk niet heel diep gaat, maar wel een zeer volledig overzicht van alle verdwenen merken op de Nederlandse markt bevat. Het wachten is op een tweede uitgave met daarin alle recente faillissementen van onder andere de V&D en de vele schoenen- en kledingwinkels (waarvan een groot deel wel een doorstart heeft gemaakt).
Boekgegevens
Titel: Verdwenen Merken
Schrijvers: Richard Otto en Robbert van Loon
Uitgever: De Vrije Uitgevers
Jaar van uitgave: 2016
Pagina’s: 254
Prijs: €29,95 (via managementboek.nl)
ISBN13: 9789082367614
Hoe origineler een ontdekking, hoe logischer deze achteraf leek.
Arthur Koestler |