Het einde van de competitie nadert in alle landen. Dit geeft soms gave uitgangsposities en beladen wedstrijden. Zo beschreven wij in 2011 al de gave opzet van de Eredivisie met de play-offs. In 2012 leidde dit nog tot de situatie dat het voor Heerenveen gunstig was om te verliezen, een ietwat scheve prikkel als gevolg van de samenhang tussen de competitiekampioen en de bekerwinnaar en de bijbehorende Europese tickets.
Ook internationaal geeft dit soms unieke mogelijkheden. In Algerije konden 3 week geleden, met nog 4 wedstrijden te spelen, alle 16 teams nog kampioen worden (zie afbeelding)!
Ook kan er dit jaar in de Nederlandse competitie weer iets unieks gebeuren. Overal geldt dat ploegen gerankt worden op basis van het aantal behaalde punten en daarna op basis van het doelsaldo. Wanneer dit beide gelijk is, wordt er soms naar onderling resultaat gekeken (bijvoorbeeld in Spanje) of het aantal gescoorde doelpunten (zoals in Nederland).
Nu wil het dat vandaag, voor het ingaan van de laatste speelronde, FC Groningen op plek 8 en Willem II op plek 9 evenveel punten (43 in totaal), een gelijk doelsaldo (-5) en evenveel doelpunten voor (+44) hebben. Wanneer zij morgen allebei hun wedstrijd met eenzelfde uitslag spelen, ontstaat er dus een opvallende situatie.
Wat zal dan de doorslaggevende factor worden? Een beslissingswedstrijd? Het aantal overwinningen? In het voordeel van de Tilburgers (12 om 10 momenteel). Het onderlinge resultaat? In het voordeel van de Groningers (5-1). Het doodsimpele en zeer tegenvallende antwoord is de alfabetische volgorde.
‘Eindigen twee ploegen met evenveel punten, met eenzelfde doelsaldo en met evenveel gescoorde doelpunten, dan bepaalt de alfabetische volgorde van de clubnamen de klassering op de ranglijst’, aldus een woordvoerder van de KNVB tegen het Brabants Dagblad.
Wij hebben al vaak geschreven over naamgeving. Sommige ondernemers kozen in het Gouden Gids tijdperk tactisch als tweede letter van hun bedrijfsnaam een ‘a’, zodat zij bovenaan kwamen te staan bij een nieuwe letter. Dat de naam van een sportclub ook eenzelfde strategische component heeft, is voor mij nieuw en bovendien natuurlijk van de zotte!
The real fact of the matter is that nobody reads ads. People read what interest them, sometimes it’s an ad.
Howard Gossage |