De laatste tijd is de opmars van abonnementen die met name online verkocht worden gaande. Het gaat dan niet om tijdschriften waar men van oudsher aan denkt bij de term abonnement, maar om alledaagse producten en betaalbare luxe producten.
In de categorie standaardproducten schreven wij al eerder over scheermesjes van Bold King (o.a. over de voordelen van een stabiele inkomstenstroom voor de producenten) en onlangs heb ik een vergelijkbaar concept van Shave House gespot in een tv-commercial. Ook de maaltijdboxen zullen u niet ontgaan zijn. Zo wordt Hello Fresh onder andere via deur-aan-deur-verkopen aan de man gebracht, heeft Albert Heijn haar Allerhande Box en is er de Maaltijdbox van Mathijs (nope, niet van mij).
Daarnaast zijn er bloemen met een vaste frequentie te bestellen via Bloomon, ben ik zelf abonnee van de Vinylclub van Mary Go Wild en krijg ik met ingang van november elke maand een nieuwe boxer thuisgestuurd van ON THAT ASS. Handig gedaan van bijna alle diensten is dat je zelf de frequentie kan uitkiezen.
Ook de lagere prijs is een pluspunt voor de consument, natuurlijk mede mogelijk gemaakt door het niet hebben van fysieke winkels voor de bedrijven achter deze concepten (op de box van AH na, of course). Grote vraag is natuurlijk welke productcategorieën volgen en wanneer de consument abonnementen-moe begint te worden. Vooralsnog is de trend overduidelijk gaande en groeiende. De makers van Van 9 tot 5 hebben wat betreft een nieuwe categorie nog wel een opvallende suggestie.
Winners never quit, quitters never win.
Vince Lombardi |