De meest populaire gefrituurde snacks in Nederland zijn al jaren de frikandel, loempia en kroket (zie top 20 via Thuisbezorgd van 2014 en 2015). De laatste grote ontwikkeling in het snackassortiment is volgens mij de Mexicano van De Vries uit 1984 geweest.
Sindsdien zijn er veel variaties geweest op de populairste snack, de frikandel. Hiervan is de Viandel van Mora, een soort frikandel in een krokanter jasje, een van de weinige nieuwe snacks die nog steeds verkocht worden.
De laatste ontwikkelingen zijn met name combinaties van bestaande snacks. Zo verkoopt Becker een Krodel: “Een vulling van frikandellenvlees met een heerlijke gepaneerde, krokante buitenkant van een kroket.” en heeft Van Reusel een Loempidel: “de originele frikandel in een verrassend oosters, krokant jasje.”
Andere ontwikkelingen zijn de Krokidel van Van Reusel, die qua omschrijving en beeld veel wegheeft van de Viandel of de minder bekende Roquette. De Roquette is een kroket met als ingrediënt onder andere chorizo en is het gevolg van een studieproject waarbij de naam afgeleid is van Roquetas de Mar (waarmee het zomaar het nieuwe model van Seat had kunnen zijn).
Waar deze producten vaak als innovatief worden weggezet, betreft het dus veelal het combineren van succesvolle producten. Hetzelfde geldt voor ‘de vernieuwing van 2018 binnen het Mora-broodsegment’ waar de Tostini slechts een samenvoeging van een tosti en een panini is met daarachter een goed marketingapparaat.
Naast de normale snacks doen ook luxe en ambachtelijke varianten, waarbij er onder andere extra aandacht wordt geschonken aan het gebruikte vlees, het goed. Een culinaire variant van de frikandel die ik onlangs in Café Berger tegenkwam is Le Frique. Klinkt chique (en doet mij denken aan limonadesiroop Limeau qua naam) en is uiteindelijk niets meer dan een frikandel gemaakt van kwalitatief goede ingrediënten en verkrijgbaar in twee smaken, classique en unique.
Deze culinaire trend van in basis simpele patat en snacks zal nog wel even aanhouden, kijkend naar het aantal ambachtelijke friettenten in de gemiddelde winkelstraat. Daarnaast verwacht ik dat de komende snackintroducties niet complexer zullen zijn dan bestaande producten in een andere vorm (mini, XXL of bijvoorbeeld vierkant), pittiger gekruid (zoals de Roquette), als kip variant (de Chickano), vegetarische variant (VEBO grillburger) of gecombineerd met een bestaand product (Loempidel – de beste introductie van 2019).
Efficiency is doing things right, effectiveness is doing the right things.
Peter Drucker |