Gisteren heb ik de 5 e-commerce insights voor 100% fulfilment van PostNL eens gelezen, zie dit bestand. Uiteraard is zo’n document altijd een verkapte sales pitch, maar deze bevatten vaak ook interessante content.
Vooral het eerste inzicht is een die ook bij de gewone consument moet opvallen. Waar bol.com al vele jaren terug haar platform heeft opengesteld voor andere verkopers, is in 2020 Amazon ook officieel in Nederland van start gegaan. Ook via Zalando worden vele merken rechtstreeks geleverd (waaronder Chasin’, McGregor, State of Art en Tommy Hilfiger) of door een partner als Stylelife.
Er zijn echter vele Nederlandse webshops met een marktplaats, waaronder Blokker met Blokker Connect! (voorheen Nextail Connect), Kleertjes.com, Leen Bakker en Fonq (gestart in 2018 met Fonq Partners). Recent ben ik op zoek geweest naar nieuwe meubels voor in het interieur, waarbij de diverse verkopers met name opvielen.
Echter is het op de meeste sites niet makkelijk te vinden welk partners er zijn (bij een product zelf staat het altijd wel transparant aangegeven). Hierop is Leen Bakker dan een positieve uitzondering. Waarschijnlijk zijn de platformaanbieders bang om klanten te verliezen doordat zij rechtstreeks aankopen bij de partners of vrezen zij voor imagoschade.
Voor de platform-aanbieder is het vaak een win-winsituatie. De webshop is relevanter voor de consument vanwege het grotere aanbod en er wordt een commissie verdiend op de producten van de partners. Ook voor de partners is het uiteraard interessant, aangezien deze platformen vaak grote bezoekersstromen hebben.
Opvallend is overigens dat zowel Beliani als VidaXL partner zijn bij 4 van de platformen en Lamponline bij 3: Blokker (Beliani / VidaXL / Lamponline), Bol.com (Beliani / VidaXL / Lamponline), Fonq (Beliani / VidaXL) en Leen Bakker (Beliani / VidaXL / Lamponline). Dit toont voor deze online winkels de toegevoegde waarde van platformen mijns inziens duidelijk aan!
Wat helemaal bijzonder is, is dat zowel Beliani als Lamponline ook nog eens verkopen via het platform van VidaXL.
It is easier to believe a lie that one has heard a thousand times than to believe a fact that no one has heard before.
|