Gisteren kwam naar buiten dat het Amerikaanse FedEx voornemens is het Nederlandse TNT Express over te nemen. Een eerdere poging van UPS werd niet toegestaan door de Europese Commissie vanwege een te groot gecombineerd marktaandeel. Dit argument lijkt niet op te gaan voor het in Europa mager vertegenwoordigde FedEx, dus wellicht is TNT straks in andere handen.
In Amerika is FedEx echter zeer groot. Zelfs zo groot dat de bedrijfsnaam als werkwoord wordt gebruikt in zinnen als “I FedExed the package yesterday’. Waar we in Nederland gewoon spreken over een pakket versturen, zien we dit fenomeen wel bij andere woorden terug.
Zo googelen wij sinds een aantal jaren officieel (waarmee we doelen op het zoeken op internet), skypen we (videobellen) en ook sonjabakkeren heeft u vast wel eens langs horen komen. Vaak komt ‘verwerkwoorden’ voor bij het gebruik van producten als photoshoppen, scrabbelen en frisbeeën.
Als ondernemer kun je merkverwatering natuurlijk als compliment zien. Al eerder schreven wij dat het “in bijna alle gevallen gaat om producten die destijds de eerste in hun soort waren waardoor er nog geen naam bestond voor de productcategorie.” Merkverwatering is een bevestiging van innovatie. Zoals hierboven te zien is, doen sommige bedrijven dan ook hun best om hun merknaam ‘verwerkwoord’ te krijgen.
Echter zijn er ook grote nadelen aan dit fenomeen. Wanneer een naam niet meer wordt gezien als merknaam, maar als soortnaam is het haar onderscheidende karakter verloren. Hierdoor wordt het lastiger om merkinbreuk te bestrijden. Zodoende voerde Xerox vroeger campagne om dit alles te voorkomen en haar zeer sterke naam te behouden als merknaam.
Winners never quit, quitters never win.
Vince Lombardi |