Het Economisch Bureau van ING heeft vandaag een onderzoek gepubliceerd met betrekking tot de interesse van Europeanen in abonnementen op diensten en goederen. Waar Nederlanders voorop lopen qua penetratiegraad van streamingsdiensten zoals Spotify en Netflix, zijn wij blijkbaar minder geïnteresseerd in abonnementen op tastbare goederen.
Tastbare goederen worden in het onderzoek opgesplitst in duurzame goederen en consumptiegoederen, denk bij deze laatste categorie bijvoorbeeld aan de abonnementen waarover wij in 2015 al schreven: scheermesjes van Bold King, bloemen van Bloomon, LP’s van Mary Go Wild, onderbroeken van ON THAT ASS en natuurlijk alle maaltijdboxen. Hierbij worden door de consument de thuisbezorging, het aanhouden van voorraad en de lagere kosten als voordelen genoemd. Van de ondervraagde Nederlands vind echter 70% niets aantrekkelijk aan deze vorm van abonnementen vergeleken met 40% voor Europa, zie ook onderstaande grafiek met daarin ook de overige relevante factoren.
Voor de duurzame goederen zijn de belangrijkste factoren logischerwijs anders. Voor deze categorie zijn dit namelijk het afdekken van (onderhouds-)risico, het hebben van het meest recente product en het mijden van een grote investering. Deze laatste reden is dan ook één van de factoren achter de opkomst van alle lease-opties die er momenteel in de markt zijn.
Qua dure producten zijn er natuurlijk mogelijkheden om de voor de hand liggende opties als auto’s, fietsen of wasmachines te leasen, maar het is tegenwoordig ook mogelijk om bijvoorbeeld je boxspring te leasen via Dekbed-Discounter, je kinderwagen via Bugaboo of je maatpak via DutchSpirit.
Uiteindelijk concludeert de ING dat er voor Nederland en de omringende West-Europese welvarende landen minder groeipotentieel is dan voor de Mediterraanse en Oost-Europese landen, maar dat er mogelijkheden zijn voor aanbieders van abonnementen op goederen mits de toegevoegde waarde van het abonnement duidelijk is en de prijs, voor ons Hollanders extra belangrijk, concurrerend is met het alternatief van een eenmalige aankoop.
Persoonlijk verwacht ik daarnaast dat de rol van de circulaire economie (die momenteel een score van 11% heeft), zoals bij de pakken van DuchSpirit of de refurbished Bugaboo pilot, in de toekomst een grotere rol gaat spelen bij de beslissing van consumenten.
Efficiency is doing things right, effectiveness is doing the right things.
Peter Drucker |