Dit boek met opvallende titel is een boek uitgegeven door de Correspondent (zie hier de recensie van Waarom vuilnismannen meer verdienen dan bankiers eveneens uitgegeven door de Correspondent). Het boek is een verjaardagscadeau van broer en schoonzus geweest. Net als bij het boek Scarcity moet ik hen wederom credits voor de keuze geven!
Het boek is geschreven door Sanne Blauw, opgeleid als econometrist werkt zij als Correspondent Ontcijferen voor de Correspondent. Het boek gaat over de rol die cijfers vandaag de dag hebben in het dagelijkse leven en welke rol zij zouden moeten hebben. De ondertitel van het boek is dan ook ‘hoe cijfers ons leiden, misleiden en verleiden’. De titel ‘Het bestverkochte boek ooit’ is naar mijn idee dan ook goed gekozen en in kleine lettertjes staat er bij de asterisk dat het gaat om het bestverkochte boek met deze titel.
Het boek is eigenlijk best filosofisch. Zoals gezegd, gaat het over de rol die cijfers zouden moeten hebben. Het probeert de lezer aan het denken te zetten en begint dan ook met een stukje geschiedenis over hoe getallen een rol zijn gaan spelen. Concluderend is dit met name als ‘bewijsmateriaal’ om leidinggevenden te overtuigen van een bepaalde noodzaak door zaken te kwantificeren (wat extra goed werkt als complexe zaken in 1 getal samengevat kunnen worden).
Veel onderwerpen gerelateerd aan onderzoek en statistische misleiding komen ter sprake. Op dat vlak zijn er zeker boeken die dit uitgebreider bespreken, zoals bijvoorbeeld A Field Guide to Lies and Statistics van Daniel Levitin, maar het hoort zeker thuis in dit boek. Denk aan te verwachten onderwerpen, zoals het verschil tussen correlatie en causaliteit en de rol van wetenschappelijke publicaties. Tot voor kort werden wetenschappers afgerekend op het aantal publicaties waarbij onderzoek eigenlijk alleen werd gepubliceerd als er een significante relatie was gevonden. Vandaag de dag krijgen herhaalstudies en studies die geen relaties aantonen meer en meer aandacht.
Het belangrijkste en sterkste punt gaat eigenlijk over dat we zaken zijn gaan meten die inmiddels een doel op zich zijn geworden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het BBP om de welvaart van een land te meten of de CITO-score om de intelligentie van een kind te meten. Beide prestatie-indicatoren zijn niet allesomvattend en daardoor een benadering van hetgeen ze meten. Zo telt bijvoorbeeld in het BBP onbetaalde mantelzorg, maar ook het milieu niet mee.
Het boek is prettig geschreven en gebruikt leuke praktijkvoorbeelden om de onderwerpen te doen leven. Ook komen er af en toe korte intermezzo’s in de hoofdstukken voor. Al met al leest het boek goed weg en beoordelen wij het met drie sterren.
We sluiten onze recensie graag af met een quote uit het boek die de boodschap in één zin samenvat: “Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts“.
Boekgegevens
Titel: Het bestverkochte boekt ooit*
Ondertitel: Hoe cijfers ons leiden, verleiden en misleiden
Schrijver: Sanne Blauw
Uitgever: De Correspondent
Jaar van uitgave: 2018
Pagina’s: 202
Prijs: €20,00 (via Managementboek.nl)
ISBN13: 9789082821642
Big thinking precedes great achievement.
Wilfred Peterson |