Ook dit jaar maken we weer de balans op van het afgelopen jaar vanuit Economisch Oogpunt. Inmiddels staan er 99 artikelen op deze website (17 in 2014; 20 in 2013; 62 in 2012), waarbij er helaas een dalende trend qua aantallen (maar zeker niet qua niveau) zichtbaar is. Laten we de verklaring van deze daling houden op het verschil in beschikbare tijd van een YUP versus een student.
Gerelateerd aan deze voorlopige conclusie is het stopzetten van mijn andere onderneming Statistiekles, mede wegens de benoemde beschikbaarheid van tijd. Het bijbehorende kennisplatform op de websites www.boxplot.nl, www.centrummaat.nl, www.meetniveau.nl en www.variantie.nl is als nieuw onderdeel geïntegreerd binnen deze site onder de noemer “Statistiekmarkt”. Lees meer in het hierover gepubliceerde nieuwsbericht.
Gelieerd aan dit nieuwe onderdeel is een artikel verschenen over het driedeurenprobleem (meer cijfermatige quizvragen volgen in 2015) en hebben wij onszelf vermaakt met dobbelstenen met een divers aantal vlakken en het statistiekkwartetspel.
Van dit laatste spel verscheen dan ook de eerste spelrecensie op Economisch Oogpunt. Dit jaar is er wederom veel gelezen, maar zijn er geen boekrecensies toegevoegd aan de site. Wel is er een recensie gepubliceerd over een van de meest interessante documentaires die ik dit jaar heb gezien. In de docu genaamd “Hoe leer je beter beslissen?” komen interessante thema’s aan bod als risico aversie, het house-money effect en zelfoverschatting waarover wij eerder schreven. Het boek Psychologeld behandeld ook veel van deze effecten en mocht u nog op zoek zijn naar een leuk boek voor tijdens de feestdagen, wellicht vind u hier een geschikt exemplaar.
Verder schreven wij dit jaar over alledaagse onderwerpen als mosselen, Hollandse groenten en Loom bands; Trachitol en cabaretier René van Meurs in de context van naamsherkenning; fietsverhuur op het Griekse Kos, zonnebrandspray en late breakfast in hotels; het einde van de pinpas; pauzeren van televisie; het failliete Free Record Shop en Vodafone en Corendon in de context van subliminale reclame. Echter ging één van de artikelen over een niet-alledaags onderwerp namelijk de Reichtskreditkassenscheine, het geld waarmee de Duitse soldaten in Nederland betaalden gedurende de Tweede Wereldoorlog.
Duidelijk mag zijn dat we blijven innoveren met de eerste recensie van een spel en het nieuwe onderdeel Statistiekmarkt, wat dan ook de mijlpaal van 2014 is. Wij hopen in 2015 ook weer te kunnen bloggen over opvallende situaties in de sportwereld, maar in ieder geval kunt u begin 2015 boekrecensies en een analyse van het geweldige bedrijf LEGO verwachten.
A satisfied customer is the best business strategy of all.
Michael LeBoeuf |