Ook dit jaar maken wij voor u graag weer een overzicht van hetgeen we in 2015 hebben besproken en bereikt. Laten we beginnen met wat cijfers. Inmiddels hebben we 137 artikelen gepubliceerd, waarvan 36 in 2015, 19 in 2014, 20 in 2013 en 62 in 2012. Gelukkig hebben we de dalende trend qua aantallen dit jaar kunnen doorbreken.
Deze stijging is deels te danken aan de nieuwe categorie buiten de deur. In deze rubriek verwijzen wij u graag door naar interessante artikelen die in andere media zijn verschenen waarbij het uitgangspunt een uniek economisch oogpunt blijft.
Ook het aantal van zeven boekrecensies heeft flink bijgedragen aan de hoeveelheid artikelen. Daarnaast is de eerste tijdschriftrecensie (over de 100 bestbetaalde voetballers van Nederland) op Economisch Oogpunt verschenen. In een vervolgartikel is op basis van de data een heuse pictochart gemaakt welke met veel plezier is samengesteld.
Vorig jaar eindigde ik het jaaroverzicht met “wij hopen in 2015 ook weer te kunnen bloggen over opvallende situaties in de sportwereld, maar in ieder geval kunt u begin 2015 boekrecensies en een analyse van het geweldige bedrijf LEGO verwachten.”
Qua sportwereld schreven wij dit jaar onder andere over het transferverbod van FC Barcelona, de opbrengsten van de bokswedstrijd tussen Pacquiao en Mayweather, de rol van naamgeving in de eindstand van de Eredivisie en de voorspelbaarheid hiervan. In combinatie met de eerder genoemde recensies kunnen we in ieder geval 2 van de 3 doelstellingen afvinken. Een verhaal over LEGO houdt u van ons te goed.
Qua naamgeving schreven we over Plexat, de PleePlay en de Tucxi en daarnaast over lastig te schrijven of uitspreken namen als Girav en Belvilla. Andere artikelen over producten en bedrijven betroffen de terugkeer van Ranja, verwerkwoording van FedEx, Yahoo en Xerox, de logo’s met een smiley van Telenet, LG en Amazon, de abonnementen trend op luxere producten en de uitbetalingsmethode aan artiesten van Spotify.
Met een statistische invalshoek keken we naar het bestraffen van zwarte mensen door de LAPD, verkiezingspeilingen en vreemdgaande mannen. Andere onderzoeken gingen over het maximaliseren van de studieschuld voor studenten en de wintertijd.
Middels de logo quiz en een aantal cartoons hebben wij u al op een ludieke wijze aan meerdere van onze artikelen willen herinneren. Volgend jaar presenteren wij een overzicht voor alle artikelen gerelateerd aan voetbalclubs. Daarnaast zijn wij voornemens de link met cartoons weer te maken.
Onze inspiratie komt uit vele hoeken. In het buitenland, zoals Egypte, zien we vaak opvallende zaken, maar ook de economische ontwikkelingen met de vele faillissementen interesseren ons. Hopelijk kunnen wij u volgend jaar ook weer prikkelen met opvallende feiten vanuit Economisch Oogpunt.
Voor nu een goede jaarwisseling en de beste wensen voor 2016!
Hoe origineler een ontdekking, hoe logischer deze achteraf leek.
Arthur Koestler |